Anmeldelse: IMILAB EC5 – Integreret sikkerhedskamera

Kort sagt

IMILAB EC5-sikkerhedskameraet tillader fotografering i næsten alle retninger, inklusive sporing af mennesker og endda aktivering af stærk belysning, når de registrerer bevægelse. Billedkvaliteten er også god, kun reagerer den lidt langsomt og du skal bruge et hukommelseskort til det

vi elskede

vend til siderne

folk følger

2K billedkvalitet

Kraftig belysning om natten

Vi kunne lide mindre

For mange meddelelser

Langsom apprespons

Kameramærket IMILAB har haft ekstrem succes i de seneste år af en meget simpel grund: dets kameraer kræver ikke en tilgængelig strømkilde. Gud-EC2 testet af os for 3 år siden Selvom det ikke var det første, tilbød det en attraktiv pris og en lang levetid. Siden er der kommet flere efterfølgere på markedet, heriblandt EC4 som stadig sælges, men her ankom også EC5 og denne gang ser det ud til, at virksomheden har besluttet sig for at skifte retning – det giver afkald på batteriet. Den giver dog ikke afkald på nogen avancerede funktioner, som ikke var til stede i de tidligere modeller.

Se ikke (bare) på kassen

IMILAB EC5 er ikke længere et lille kamera gemt i opvasken. Denne gang er det et fysisk stort kamera. Formen er elliptisk og bred med linsen i midten og et par kraftige LED-lys på siderne. To faste antenner er på siderne, og det er det, der giver den et mærkeligt udseende, meget mærkeligt, men med god grund: den bevæger sig på en akse, der kan rotere 350 grader til siderne og 100 grader op eller ned.

Kamerahuset er lavet af hvid plast, men det er beregnet til udendørs brug, også i regnvejr, da det er vandtæt og støvtæt iht. IP66 standarden, mens selve kablet også er udstyret med et særligt dæksel i tilslutningen. område for at forhindre indtrængning af væsker. Den sætter sig fast på den arm, der gør, at den kan hænges på væggen eller loftet, og det kan også være dens ulempe, da den ikke er designet til at stå på for eksempel et bord. Pakken indeholder et sæt til ophæng og en transformer, der medfølger et relativt langt kabel på 3 meter langt.

EC5 tillader optagelse til et hukommelseskort op til en volumen på 256 gigabyte, når den er skjult i den nederste del af kameraet under et vandtæt dæksel. For at fjerne dækslet skal du bruge en skruetrækker (ikke inkluderet i sættet). En nulstillingsknap er også skjult under dette cover, for en sikkerheds skyld. En anden nøglefunktion er understøttelse af et netværkskabel, så for dem, der har en tilgængelig forbindelse, er dette bestemt at foretrække frem for Wi-Fi-forbindelse. Det ville dog være meget rart, hvis der var understøttelse af Power Over Ethernet-teknologi, der ville skåne den eksterne transformer for dem, der har netværksinfrastruktur til rådighed.

Xiaomi IMILAB EC5 sikkerhedskamera

Mange funktioner

IMILAB EC5 er udstyret med en 3 megapixel sensor, der kan optage video i 2K-kvalitet, eller en opløsning på 2304×1296 pixels, hvor objektivet tilbyder et relativt bredt synsfelt på 110 grader. Den har indbygget mikrofon og højttaler, der gør, at du kan bruge samtaleanlægsfunktionen og tale med, hvem der er i den anden ende. Om nødvendigt kan du også tænde belysningen manuelt.

Men en af ​​de mere spændende funktioner, EC5 bringer til væggen, er evnen til at spotte og følge karakterer undervejs. Det er for eksempel muligt at placere kameraet ud mod en stor have, og i de små nattetimer vil det kunne registrere, om der passerer en mistænkelig skikkelse foran det, tænde lyset kraftigt og blive ved med at følge med indtil kl. det forsvinder af syne.

IMILAB er under protektion af Xiaomi Og så kører det på virksomhedens hjemmeplatform, Mi Home. Dette er også den applikation, der styrer kameraet og laver den første forbindelse. Først tilslutter du kameraet til strøm og aktiverer applikationen, og i løbet af få sekunder vil den genkende enheden og bede om at tilføje den. Sker dette ikke, og identifikation ikke sker efter tryk på plus-knappen i applikationen, kan du scanne QR-koden på kameraet. Det er også vigtigt at bemærke, at da dette er en kinesisk version, kræver det, at applikationsindstillinger dirigeres til det kinesiske fastland servere.

Xiaomi IMILAB EC5 sikkerhedskamera

Hovedskærmen viser billedet optaget af kameraets øje, med en navigationsknap i midten, der giver dig mulighed for at bevæge kameraet i alle retninger. En fin tilføjelse er en central knap, hvormed du på forhånd kan bestemme tre faste positioner af kamerabevægelsen, så du ikke skal trykke længe på de forskellige navigationsknapper.

I bunden er der knapper til at skifte til notifikationer, kontinuerlig optagelse, opkald, et album med gemte videoer og billeder og genveje. En upåfaldende knap i hjørnet med et pæresymbol bruges til at tænde lyset. Derudover er der også en knap til at ændre streamingkvaliteten, en alarmknap og lyden fra kameraet under livevisning.

også optage i skyen

IMILAB EC5 sikkerhedskameraet kan optage hele tiden, så længe der er et hukommelseskort i det. Den maksimale kapacitet, som nævnt ovenfor, er 256 gigabyte, og når kortet er fuldt, bør kameraet overskrive det ældste indhold. For at spare plads kan du kun optage, når en hændelse indtræffer, i stedet for kontinuerlig optagelse, da den er indstillet som standard. På denne måde kan du reducere lagervolumen og slette uønskede sektioner over tid.

Xiaomi IMILAB EC5 sikkerhedskamera

Derudover giver IMILAB op til 7 dages gratis cloud-backup til alle begivenheder optaget af kameraet. Det betyder, at selvom hukommelseskortet er fuldt, vil det fortsætte med at gemme de optagne segmenter i henhold til meddelelsesindstillingerne. Men gennem applikationen er det ikke rigtigt klart, hvad der egentlig er gemt i skyen, og hvad der er gemt lokalt på kortet.

Visning af optagelserne sker via Playbak-genvejstasten, og du kan gå tilbage i tidslinjen. Hvad der er vigtigere at huske, er at indstille notifikationerne, og i Monotoring-vinduet kan du se dem og nemt nå begivenheder efter dato og klokkeslæt. Det er muligt at indstille et foto og/eller alarm på mobiltelefonen ved detektering af generel bevægelse til identifikation af personer. Kameraet er meget følsomt over for bevægelse, og det er muligt at indstille en notifikation til kun at blive sendt, når der registreres en figur på kameraet, ellers vil antallet af notifikationer, der når telefonen, være enormt.

Det, der især er bekymrende, er kameraets noget træge reaktion på handlinger som at modtage et videosignal eller skifte position med bevægelsescontrolleren. Det er ikke klart, om årsagen er, at den er forbundet til de kinesiske servere eller problemer med wifi-modtagelse.

optagelse i 2K

EC5s fotokvalitet er absolut overraskende til det bedre. En opløsning på 2K sikrer høj skarphed til at genkende selv fjerne detaljer i billedet og farverne er gode og relativt præcise. Det, der er mindst lige så vigtigt, er kvaliteten af ​​fotograferingen i nattilstanden og her viser EC5 ikke samme kvalitet som dagtilstanden, men den gør bestemt arbejdet. Billedet er klart, figurerne eller objekterne er synlige i det fjerne.

Xiaomi IMILAB EC5 sikkerhedskamera

Den indbyggede LED-belysning forsyner nattilstanden med en ekstra funktion kendt som ‘fuld farve nattilstand’. Når den er indstillet, er belysningen tændt, og det resulterende billede er i farve i stedet for sort/hvid. Derudover kan du vælge graden af ​​lysintensitet fra 4 forskellige niveauer alt efter behov.

Standarddriftstilstanden for natfotografering er ‘Smart’-tilstand. I praksis er dette et normalt natbillede, og så snart kameraet registrerer bevægelse, tænder det automatisk lyset og skifter derefter til et fuldfarvebillede. Takket være hendes evne til at skelne mellem mennesker og blot bevægelsen af ​​blade, der blæser i vinden, aktiverer hun kun denne tilstand, når hun genkender mistænkelige karakterer.

Xiaomi IMILAB EC5 sikkerhedskamera
Billedet ovenfor: natbillede, nedenfor: nat med tændt lys

det kommer til stykket

IMILAB EC5 er et sikkerhedskamera velegnet til hjemme- eller udendørsbrug. Den leverer god 2K-fotokvalitet, kan godt optage dag og nat og tillader en trådløs forbindelse eller netværkskabelforbindelse. Det, den mangler, er evnen til at arbejde på steder, hvor der ikke er nogen elektrisk infrastruktur, hvilket er lidt ærgerligt, men så giver det en del muligheder.

Aftrækkeren er ikke særlig venlig, og nogle gange er reaktionsevnen også langsom, og advarslerne, der kommer ud, er en del, når kameraets følsomhed er sat højt. Derfor kræver det også lidt mere teknisk forståelse og er ikke velegnet til nybegyndere.

Prisen på IMILAB EC5 er 79 dollars (ca. 270 NIS), men i virksomhedens officielle butik gives en rabat på 17 $ til dem, der indtaster kuponkoden TGSPOTEC5, i alt 63,99 $, hvilket er omkring 220 NIS. Kuponen er gyldig indtil udgangen af ​​måneden.